Журнал "Вопросы психического здоровья
детей и подростков"

   

полная версия в pdf-формате  Выпуск 2015 (15), № 1. Содержание номера

ПСИХИАТРИЯ, ПСИХОЛОГИЯ, ПСИХОТЕРАПИЯ, СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА И СМЕЖНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ

С.Е. Строгова(1), Н.В. Зверева(1,2), А.И. Хромов(1,2), Симашкова Н.В.(1)

ПСИХОМЕТРИЧЕСКАЯ ОЦЕНКА ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОГО ДЕФЕКТА ПРИ РАЗНЫХ ВАРИАНТАХ ДЕТСКОЙ ШИЗОФРЕНИИ

ФГБНУ "Научный центр психического здоровья"(1), Московский городской психолого-педагогический университет(2) (Москва).

Резюме. В статье сделана попытка проанализировать связь когнитивного дефекта с рядом клинических факторов (диагноз, ведущий синдром, тип течения, прогредиентность, возраст начала заболевания) у детей и подростков с разными формами шизофрении. Наличие когнитивного дефекта оценивалось по уровню интеллекта на основе вербального, невербального и общего показателей тест Векслера (WISC): распределение по уровням интеллекта, диссоциация вербального / невербального интеллекта, связь с клиническими факторами. Показано, что среди клинических факторов наибольшую связь с уровнем интеллекта имеют ведущий синдром, тип течения и прогредиентность. Когнитивный (интеллектуальный) дефект в большей мере связан с диагнозом "шизофрения, детский тип", с ведущим кататоническим синдромом, с непрерывным типом течения и злокачественной формой заболевания. Наименьший вклад в снижение интеллектуального уровня вносят гиперкинетический и неврозоподобный синдромы, вялотекущая форма шизофрении, малопрогредиентная форма заболевания и позднее начало.
Ключевые слова: когнитивный дефект, шизофрения детей и подростков.

S. Strogova1 , N. Zvereva1,2, A. Khromov1,2, N. Simashkova1

PSYCHOMETRIC ASSESSMENTS OF INTELLECTUAL DEFECT AT DIFFERENT VARIANTS OF CHILDHOOD SCHIZOPHRENIA

Mental Heath Research Center1, Moscow City University of Psychology and Education (Moscow).

Summary. This article made the attempt to analyze the relationship of cognitive defect with a number of clinical factors (diagnosis, leading syndrome, type of flow, a progredience, age of onset of the disease) in children and adolescents with different forms of schizophrenia. The presence of cognitive defect was assessed by the level of intelligence on the basis of Verbal, Performance and General scales of Wechsler intelligence test (WISC): the distribution of the level of intelligence, the dissociation of Verbal / Performance intelligence, the relationship with clinical factors. It is shown that among the clinical factors greatest relationship with the level of intelligence have leading syndrome, a type of flow, and a progredience. Cognitive (intellectual) defect is mostly associated with a diagnosis of "schizophrenia, children's type", with a leading catatonic syndrome, with a continuous flow type, and malignant form of the disease. The smallest contribution to the reduction of intellectual level is made by hyperkinetic and neurotic syndromes, sluggish form of schizophrenia, low progredience form of the disease and late onset.
Keywords: cognitive defect, schizophrenia in childhood and adolescence.

В.Л. Малыгин, Н.С. Хомерики, Ю.А. Меркурьева, А.С. Искандирова

ОСОБЕННОСТИ ИНДИВИДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ СВОЙСТВ ПОДРОСТКОВ С ИНТЕРНЕТ-ЗАВИСИМЫМ ПОВЕДЕНИЕМ

ГБОУ ВПО "Московский государственный медико-стоматологический университет имени А.И. Евдокимова" (Москва).

Резюме: Интернет-зависимое поведение - вариант нехимической аддикции, где объектом зависимости становится определенный поведенческий паттерн, связанный с негармоничным использованием ресурсов Интернета. Подростки являются наиболее уязвимой группой для возникновения интернет-зависимого поведения в силу возрастной незрелости личности и неустойчивости ее структуры. Проведено сплошное невыборочное исследование 1084 подростков (средний возраст по выборке - 15,56), из которых 4,25% были диагностированы как интернет-зависимые и 29,33% как злоупотребляющие Интернетом. Был составлен личностный профиль интернет-зависимого подростка и выявлены психологические факторы риска возникновения интернет-зависимости: эмоциональная неустойчивость, снижение способности к саморегуляции и самоконтролю, низкий уровень эмоциональной и социальной компетентности.
Ключевые слова: интернет-зависимость, интернет-зависимое поведение у подростков, психологические факторы риска, индивидуально- психологические черты, свойства характера.

V.L. Malygin, N.S. Khomeriki, Yu.A. Merkurieva, A.S. Iskandirova

INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF ADOLESCENTS AS RISK FACTORS OF INTERNET-DEPENDENT BEHAVIOR

Summary. Internet-addiction is a variant of non-chemical addiction, where the object of addiction is a certain behavior pattern associated with inharmonious use of the Internet. Adolescents are the most vulnerable group for the emergence of Internet-dependent behavior due to the immaturity and instability of personality structure. 1084 adolescents took part in our non-selective study (mean age of the sample - 15.56), 4.25% were diagnosed as Internet addicts, and 29.33% abusing the Internet. A psychological profile of Internet-dependent adolescents was identified; psychological risk factors for Internet addiction are: emotional instability, reduced ability to self-regulation and self-control, low level of emotional and social competence.
Keywords: internet addiction, internet-addictive behavior among adolescents, psychological risk factors, individual psychological traits, character qualities.

А.А. Шмакова, И.Н. Отман, Л.В. Андросова

ИММУНОЛОГИЧЕСКИЕ ПОКАЗАТЕЛИ В СЫВОРОТКЕ КРОВИ У ДЕТЕЙ И ПОДРОСТКОВ С ПСИХИЧЕСКИМИ ЗАБОЛЕВАНИЯМИ ВНЕ ОБОСТРЕНИЯ

ФГБНУ "Научный центр психического здоровья" (Москва).

Резюме. Приведены результаты клинико- иммунологического обследования школьников с психическими заболеваниями (97 больных). Иммунологические показатели: активность лейкоцитарной эластазы (ЛЭ), альфа1-протеиназного ингибитора, титры аутоантител к антигенам - S-100B и основному белку миелина сопоставлены с теми же данными в группе контроля (64 человека). Наиболее информативным, ассоциированным с нарушениями психического состояния у амбулаторных пациентов показателем оказалась ферментативная активность ЛЭ. Выявлена статистически значимая положительная корреляция между тяжестью психопатологических нарушений и активностью ЛЭ, последняя может быть предложена в качестве маркера утяжеления состояния пациентов.
Ключевые слова: психические заболевания, лейкоцитарная эластаза, аутоантитела, протеиназный ингибитор, дети, подростки.

A.A. Shmakova, I.N. Othman, L.V. Androsova

IMMUNOLOGICAL PARAMETERS IN SERUM IN CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH MENTAL ILLNESSES OUT OF EXACERBATION

Federal State Budgetary Scientific Institution "Mental Health Research Centre" (Moscow).

Summary: The results of clinical and immunological examination of patients with mental illness (97 persons). Immunological parameters: activity of leukocyte elastase (LE), alpha 1-proteinase inhibitor, titers of autoantibodies to antigens - S-100B and myelin basic protein; compared with the same data in the control group (64 persons). The most informative indicator associated with impaired mental status in outpatients, turned indicator enzyme activity LE. A statistically significant positive correlation between the severity of psychopathological disorders and LE activity. Activity LE can be proposed as a marker of exacerbation of mental disorders of the patients.
Keywords: mental illnesses, leukocyte elastase, autoantibodies, proteinase inhibitor, children, adolescents.

Н.А. Ильчевская

ТРАДИЦИОННЫЕ ЦЕННОСТИ СЕМЕЙНОГО ВОСПИТАНИЯ В РОССИИ (СОВРЕМЕННЫЙ ВЗГЛЯД)

Московский государственный гуманитарный университет им. М.А. Шолохова (Москва).

Резюме. Восприятие традиционных ценностей семейного воспитания помогает формированию ценностей семьи в обществе, возможной корректировке отношения к современному воспитанию в семье, которая рассматривается в исследовании как социальная микросреда, воплощение культурных традиций, источник формирования ценностно-смыслового опыта ребенка. Историко-педагогический анализ семейных ценностей позволяет проследить пути и направления, по которым в настоящее время создается единое образовательное (воспитательное) пространство, новая система воспитания. Концептуальные идеи в данной области являются основанием при разработке новых положений педагогической теории и практики.
Ключевые слова: ценность, традиции семейного воспитания, моральные ценности, милосердие, великодушие, хозяйственность, трудолюбие, добропорядочность, совесть, чувство долга, социально значимые и индивидуально-личностные качества, семья.

N.A. Ilchevskaya

THE TRADITIONAL VALUES OF FAMILY EDUCATION IN RUSSIAN (MODERN LOOK)

Sholokhov's Moscow State University for the Humanities. (Russia, Moscow).

Summary. The perception of the traditional values of family education helps the formation of family values in society and possible adjustment of the relationship to modern education in the family, which is seen as a social microenvironment, the embodiment of cultural traditions, the source of the formation of value-semantic experience of the child. Historical and pedagogical analysis of family values allows us to follow the path and directions, which is currently being established common educational (educational) space, the new system of education. Conceptual ideas in this field are the basis of the development of the new provisions of pedagogical theory and practice.
Keywords: values, traditions of family education, moral values, charity, generosity, domesticity, thrift, integrity, conscience, sense of duty, and socially significant and personally individual qualities, family.

ПРОФИЛАКТИКА, ТЕРАПИЯ, КОРРЕКЦИЯ, РЕАБИЛИТАЦИЯ, ОРГАНИЗАЦИЯ ОБСЛЕДОВАНИЯ И ПОМОЩИ

Т.А. Куприянова, Е.В. Корень, М.С. Гармаш, М.Т. Датуашвили

ОПЫТ ПРИМЕНЕНИЯ СКРИНИНГ-ОПРОСНИКА ДЛЯ РАННЕГО ВЫЯВЛЕНИЯ НАРУШЕНИЙ ПОВЕДЕНИЯ У ШКОЛЬНИКОВ (ПИЛОТНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ).

Московский научно-исследовательский институт психиатрии - филиал ФГБУ "Федеральный медицинский исследовательский центр психиатрии и наркологии" МЗ РФ (Москва).

Резюме. В статье приводится оценка эффективности алгоритма проведения скрининговой диагностики нарушений поведения у детей школьного возраста с использованием опросника, разработанного Н.К. Сухотиной. Для выявления детей из группы риска формирования расстройств поведения проведено сплошное обследование 200 учащихся (1-8 классы), с применением "Шкалы оценки симптомов расстройств поведения по МКБ-10" (версия для учителей) и оценочной шкалы "Степень интегрированности детей в среде сверстников" (1 этап) с последующей клинической верификацией врачом-психиатром (2 этап). На клиническом этапе при осмотре детей из группы риска психиатром в 75% случаях диагноз расстройства поведения был подтвержден, что показывает достаточную эффективность применения скрининг-диагностики, в том числе до обращения к психиатру, для выявлении детей со стойкими и выраженными поведенческими нарушениями на начальных стадиях и определения тактики полипрофессиональной помощи им.
Ключевые слова: дети, расстройства поведения, скрининг-диагностика, полипрофессиональное обследование.

T.A. Kupriyanova, E.V. Koren, M.S. Garmash, M.T. Datuashvili

EXPERIENCE OF USING A SCREENING QUESTIONNAIRE FOR THE EARLY DETECTION OF BEHAVIORAL DISORDERS IN SCHOOL CHILDREN (PILOT STUDY)

Moscow Research Institute - the Filial of the Federal medical Research Center of Psychiatry and Narcology (Moscow).

Summary. The paper presents an evaluation of the effectiveness of the algorithm of screening diagnosis of behavioral disorders in children of school-age using a questionnaire developed by N.K. Sukhotina. To identify children at risk of forming behavior disorders conducted a continuous investigation of 200 students (1-8 grades), with the use of "Scales Assessing Symptoms of Conduct Disorders in ICD-10" (version for teachers) and the rating scale "The Degree of Integration of Children's Peer" (1. phase), followed by verification of clinical psychiatrist (2. phase). At the clinical stage when viewed from children at risk psychiatrist in 75% cases, the diagnosis of conduct disorder has been confirmed that shows sufficient efficacy of screening diagnostics, including access to a psychiatrist for identifying children with persistent and severe behavioral disorders in the initial stages and identify tactics multiprofessional care.
Keywords: children, behavioral disorders, diagnosis at screening, multidisciplinary examination.

Е.В. Свистунова, Е.А. Мильке, М.Н. Демьянская

ОРГАНИЗАЦИЯ КОМПЛЕКСНОЙ ПРОФОРИЕНТАЦИОННОЙ РАБОТЫ С ПОДРОСТКАМИ, ИМЕЮЩИМИ ОГРАНИЧЕННЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ ЗДОРОВЬЯ

ГБОУ ВО Московский городской педагогический университет, Институт психологии, социологии и социальных отношений (Москва).

Резюме: В статье рассматривается проблема комплексной профориентации лиц с ОВЗ на примере двух групп: подростки с пограничной интеллектуальной недостаточностью и подростки с травматической болезнью спинного мозга (ТБСМ). Описаны модифицированные авторами профориентационные методики, учитывающие специфику развития указанных подростков с ОВЗ. Дана оценка эффективности составленного профплана для подростков с ТБСМ и подростков с пограничной интеллектуальной недостаточностью.
Ключевые слова: профориентация, профконсультация, профессиональное самоопределение, система профессионального ориентирования, пограничная интеллектуальная недостаточность, травматическая болезнь спинного мозга, диагностика профессиональной направленности.

E.V. Svistunova, E.A. Milke, M. N. Dem'janskaja

ASPECTS OF CAREER GUIDANCE WORK WITH DISABLED TEENAGERS

Moscow City Pedagogical University, Institute оf Psychology, Sociology and Social Relations (Moscow).

Summary. The article deals with the problem of complex career guidance of disabled persons considering two groups: teenagers with borderline intellectual functioning and teenagers with spinal cord trauma. It describes career guidance techniques for disabled teenagers modified by authors. The authors estimate career guidance plan for teenagers with borderline intellectual functioning and teenagers with spinal cord trauma.
Keywords: career guidance; career counseling; career self-determination; career guidance system; borderline intellectual functioning; spinal cord trauma; career orientation diagnostics.

Е.О. Смирнова, Е.А. Абдулаева

ФОРМИРОВАНИЕ ПРОСТРАНСТВЕННОГО ОБРАЗА СЕБЯ В РАННЕМ И ДОШКОЛЬНОМ ВОЗРАСТЕ

Московский городской психолого-педагогический университет (Москва).

Резюме. В статье рассматриваются условия формирования пространственного образа "Я" как первой формы самосознания. В качестве главных источников пространственного образа "Я" выделяются чувство собственного движения, чувства равновесия и осязания, которые задают границы телесного "я" и в своей сфере опосредуют связь "Я" и "Мир". Описаны наиболее типичные явления нарушения формирования границ телесного "Я". В качестве средства абилитации и коррекции пространственного образа "Я" рассматриваются сенсорно-двигательные игры. В статье впервые представлен психологический анализ сенсорно-двигательных игр и их систематизация. Дается краткая характеристика коррекционно-развивающей программы.
Ключевые слова: самосознание, пространственный образ "Я", моторно-сенсорное развитие, телесные границы "Я", равновесие, осязание, чувство собственного движения, сенсорно-двигательные игры, подражание, тактильный контакт, тактильно-кинестетические игры, жестовые игры.

E.O. Smirnova, E.A. Abdulaeva

FORMATION OF THE SPATIAL IMAGE OF HIMSELF IN THE EARLY AND PRE-SCHOOL AGE

Moscow City Psychological-Pedagogical University (Moscow).

Summary. The article considers the conditions of formation of the spatial image of the "Self" as the first form of self-consciousness. As a major source of spatial image "Self" stand self-movement, balance and touch that define the boundaries of the solid "Self" in their field mediates the connection between "Self" and "the World". Describes the most common violations of the phenomenon of formation of the solid boundaries "I". As a means of habilitation and correction of the spatial image of the "Self" are considered sensorimotor games. This article first introduced the psychological analysis of sensory-motor games and their classification. A brief description of correctional and development program.
Keywords: self-awareness, spatial image of "Self", the motor-sensory development, physical boundaries of the "Self", balance, touch, sense of self-motion, sensory-motor play, imitation, tactile, kinesthetic, tactile-game gestural game.

Т.М. Любимова, Т.А. Басилова

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭДИНБУРГСКОГО РИСУНОЧНОГО ТЕСТА ДЛЯ ОЦЕНКИ УРОВНЯ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ГЛУХИХ И СЛАБОСЛЫШАЩИХ ДЕТЕЙ

ГОУ ВПО Московский городской психолого-педагогический университет (Москва).

Резюме. Статья посвящена опыту использования Эдинбургского рисуночного теста (ЭРТ) в диагностическом обследовании глухих и слабослышащих детей 5-8 лет. Исследование показало, что этот невербальный рисуночный тест вполне можно применять в диагностике интеллектуального развития глухих и слабослышащих детей при соответствующей адаптации инструкции с учетом их речевого развития и возможностей включения письменных и жестовых инструкций в тренировочные задания. Использование ЭРТ в диагностическом обследовании глухих и слабослышащих детей дает также новые возможности в исследовании развития и своеобразия интеллектуальных операций обобщения, анализа и синтеза.
Ключевые слова: глухота, слабослышание, интеллект, интеллектуальные операции, анализ, синтез, обобщение, классификация, сравнение.

T.M. Lubimova & T.A. Basilova

APPLICATION OF THE EDINBURGH PICTURE TEST TO ASSESS THE LEVEL OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT BY THE DEAF AND HARD OF HEARING CHILDREN

Moscow State University of Psychology and Education(Moscow).

Summary. The article is devoted to the experience of using the Edinburgh Picture Test in the diagnostic survey of deaf and hard of hearing children 5-8 years. The study showed that this non-verbal symbolic test can be applied in the diagnosis of the intellectual development of deaf and hard of hearing children with appropriate adaptation of instruction based on their speech development and the possibilities of incorporating written and sign language instruction in job training. The use of Edinburgh Picture Test in the diagnostic survey of deaf and hard of hearing children also gives new possibilities in the study of development and originality of the intellectual operations of generalization, analysis, synthesis, classification and comparison.
Keywords: deaf and hard of hearing children, intelligence, intelligence operations, analysis, synthesis, generalization, classification, comparison.

В.С. Собкин, Т.А. Лыкова

ОПЫТ ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ОБСЛЕДОВАНИЯ СТУДЕНТОВ-АКТЕРОВ

ФГБНУ "Институт социологии образования" Российской академии образования (Москва)

Резюме. В статье приводятся результаты лонгитюдного исследования личностных особенностей студентов-актеров. Анализируются личностные характеристики, свойственные актерски одаренным подросткам, рассматриваются реакции студентов-актеров на фрустрирующие ситуации. Представлены результаты корреляционного анализа, направленного на выявление связей между реакциями на фрустрирующие ситуации и личностными характеристиками у отчисленных и продолживших обучение студентов.
Ключевые слова: актерская одаренность, профессиональный отбор, фрустрация, личностные особенности, психология актера.

V.S. Sobkin, T.A. Lykova

THE EXPERIENCE OF PSYCHOLOGICAL RESEARCH STUDENTS-ACTORS

FSBSI "Institute of Sociology of Education", Russian Academy of Education (Moscow).

Summary. The article presents the results of the longitudinal study of personality characteristics of the students-actors. Analyzes the personal characteristics, peculiar to the talented actor, examines the reactions of the students-actors to frustrating situations. Presents the results of correlation analysis aimed at identifying links between responses to frustrating situations and personal characteristics for expelled and remaining students.
Keywords: acting talent, professional selection, frustration, personal characteristics, psychology of the actor.

КРАТКИЕ СООБЩЕНИЯ

И.А. Ермоленко, А.В. Северин

ИНФОРМАЦИОННО-КОМПЬЮТЕРНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ И ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ ЗДОРОВЬЕ ПОДРОСТКОВ

Витебский государственный университет им. П.М. Машерова (Витебск), Брестский государственный университет им. А.С. Пушкина (Брест).



Н.К. Кириллина

ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД В ИГРОВОЙ ТЕРАПИИ

Институт Гармоничного Развития и Адаптации ("ИГРА") (Москва).

Резюме. В настоящей статье описывается комбинированное применение различных игровых подходов в психотерапии детей. Гибкость в использовании и комбинации директивных и недирективных методов повышает эффективность психотерапии.
Ключевые слова: интегративная игровая терапия, недирективная игровая терапия по Г. Лэндрету, игровая терапия по методу В. Оклендер.

N.K. Kirillina

INTEGRATIVE APPROACH IN PLAY THERAPY

Institute of Harmonious Development and Adaptation (Moscow).

Summary. The article describes the combined use of different play therapy approaches in child psychotherapy. Flexibility in the use and the combination of directive and non-directive methods increases the psychotherapy effectiveness.
Keywords: integrative play therapy, non-directive play therapy by G. Landreth, play therapy by V. Oaklander.

А.А. Сергиенко, Е.И. Корнилова, Н.В. Зверева, Е.Е. Балакирева

ПИЛОТАЖНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ЗАПОМИНАНИЯ НЕЙТРАЛЬНЫХ И ЭМОЦИОНАЛЬНО НАСЫЩЕННЫХ СЛОВ ДЕТЬМИ 9-12 ЛЕТ С НОРМОЙ РАЗВИТИЯ И С РАССТРОЙСТВАМИ ШИЗОФРЕНИЧЕСКОГО СПЕКТРА

ФГБНУ "Научный центр психического здоровья" (Москва).

Резюме: Исследование направлено на выявление особенностей взаимодействия слухоречевой памяти и эмоциональных процессов у детей с расстройствами шизофренического спектра. Проведено пилотажное применение методики запоминания эмоционально окрашенных и нейтральных стимулов у младших школьников в норме и при расстройствах шизофренического спектра. Оценивалось влияние фактора знака эмоций на продуктивность запоминания и воспроизведения слов в условиях непосредственного воспроизведения и гомогенной интерференции, субъективная оценка слов по эмоциональности.
Ключевые слова: дети с расстройствами шизофренического спектра, особенности слухоречевой памяти, нейропсихология эмоций, особенности познавательной сферы, взаимодействие эмоциональных и познавательных процессов.

А.А. Sergienko, Е.И. Kornilova, Н.В. Zvereva, Е.Е. Balakireva

PILOT STUDIES OF REMEMBERING OF NEUTRAL AND EMOTIONAL SATURATED WORDS BY CHILDREN 9-12 YEARS AGE WITH NORM OF DEVELOPMENT AND WITH SCHIZOPHRENIC SPECTRUM DISORDERS

Mental Health Research Centre (Moscow).

Summary. The study aims to identify the features of the interaction of verbal memory and emotional processes in children with schizophrenia spectrum disorders. We have conducted a pilot application of the technique of memorizing emotionally charged and neutral stimuli in primary school children in normal state as well as affected by schizophrenia spectrum disorders. During the application we have evaluated the effect of emotional valence factor on productivity of memorizing and reproducing words in a direct playback and homogeneous interference, as well as the subjective evaluation for emotional words.
Keywords: children with schizophrenia spectrum disorders, particular qualities of verbal memory, neuropsychology of emotion, particularities of cognitive sphere, the interaction of emotional and cognitive processes.

Т.Н. Симонова

ПОТЕНЦИАЛ РАЗВИТИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА С ТЯЖЕЛЫМИ ДВИГАТЕЛЬНЫМИ НАРУШЕНИЯМИ

Астраханский государственный университет (Астрахань).



О. И. Шмырева

ТАНАТОТРОПИЗМ: ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО КРИЗИСА В ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ

Воронежский государственный университет инженерных технологий (Воронеж).

O.I. Shmyreva

TANATOTROPIZM: PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF EMOTIONAL CRISIS IN ADOLESCENCE

Voronezh State University of Engineering Technology (Voronezh).

Summary. It is shown that the teen tanatotropizm as a way out of the protracted emotional crisis in the modern living space society is ambivalent on the orientation of the phenomenon. Highlighted two vectors suicidal activity among adolescents: a positive for infantile consciousness motivation - the desire to subsequent success and a negative motivation - the search for salvation from life's setbacks.
Keywords: tanatotropizm, emotional crisis, adolescent age.

ОБЗОРЫ ЛИТЕРАТУРЫ, ЛЕКЦИИ, МЕТОДИЧЕСКИЕ МАТЕРИАЛЫ

О.Б. Левковская*, Ю.С. Шевченко**

НЕСУИЦИДАЛЬНОЕ САМОПОВРЕЖДАЮЩЕЕ ПОВЕДЕНИЕ В ПОДРОСТКОВОЙ СРЕДЕ: СОВРЕМЕННЫЕ ОБЪЯСНИТЕЛЬНЫЕ ПОДХОДЫ

Научно-практический центр психического здоровья детей и подростков*, Российская медицинская академия последипломного образования** (Москва).

O.B. Levkovskaya, Yu.S. Shevchenko

NON-SUICIDAL SELF-INJURY BEHAVIOR IN ADOLESCENT MILIEU: CONTEMPORARY EXPLANATORY APPROACHES

Research-Practical Center of Mental Health for Children and Adolescents, Russian medical Academy for Postgraduate Education (Moscow).

Summary. Self-injury in the absence of suicidal intent is well-known problem for thousands of years of human history. Recent American and European studies have indicated significant growth of the prevalence rate for non-suicidal self-injury in the general population. Clinicians and researchers cannot be indifferent to the findings showing that self-injury occurs at high rate among adolescents and young adults. Non-suicidal self-injury has been included in the DSM-V as conditions for further study recently. This review presents current theoretical approaches and models for non-suicidal self-injury.
Keywords: self-harm, self-injurious behavior, non- non-suicidal self-injury, suicide, suicidal attempt.

А.В. Шехорина

ЗНАЧЕНИЕ НАДЕЖДЫ В РЕАБИЛИТАЦИИ ДЕТЕЙ

ГОУ ВПО Московский городской психолого-педагогический университет (Москва).

Резюме. Статья представляет краткий обзор научной литературы, посвященной понятию надежды и его значения в реабилитации больных детей и подростков.
Ключевые слова: надежда, подростки, ожидания, лечение.

A.V. Shekhorina

SIGNIFICANCE OF HOPE IN THE CHIDREN'S REHABILITION

Moscow city psychological-pedagogical university (Moscow).

Summary. This paper offers a brief review of the scientific literature about concept of hope and its value of rehabilitation of ill children and adolescents.
Keywords: hope, adolescents, expectations, treatment.

Р.Е. Барабанов

ПРОБЛЕМА ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ УЧИТЕЛЯ-ЛОГОПЕДА И СЕМЬИ, ВОСПИТЫВАЮЩЕЙ РЕБЕНКА С НАРУШЕНИЕМ РЕЧЕВОГО РАЗВИТИЯ, В ПРОЦЕССЕ КОРРЕКЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ

ФГБУ "Научно-клинический центр оториноларингологии" ФМБА России (Москва).

Резюме. В настоящей работе освящаются различные варианты взаимодействия учителя-логопеда и родителей в процессе коррекционной работы с детьми дошкольного возраста с речевыми нарушениями. Обосновывается мнение, что эффективность коррекционно-педагогической деятельности учителя-логопеда в работе с детьми дошкольного возраста с речевыми нарушениями будет представлена полностью, если будет решена одна из наиболее сложных проблем современности - устранение различия в позициях коррекционных педагогов и родителей по вопросам речевого развития детей.
Ключевые слова: учитель-логопед, нарушение речевого развития, коррекционное обучение, коррекционный процесс.

R.E. Barabanov

PROBLEMS OF INTERACTION DURING CORRECTIONAL TRAINING BETWEEN SPEECH THERAPISTS AND FAMILY TO RAISE A CHILD WITH DISORDERS OF SPEECH DEVELOPMENT

FSBI "Research and Clinical Center of Otorhinolaryngology" FMBA of Russia (Moscow).

Summary: In this article various options are sanctified interaction speech therapists and parents in the process of correctional work with preschool children with speech disorders. The opinion that the effectiveness of correctional and pedagogical work of the teacher, a speech therapist to work with preschool children with speech disorders will be presented in full, if it is solved one of the most challenging issues of our time - the elimination of differences in the positions of correctional educators and parents on children's speech development.
Keywords: speech therapist, speech development violation, corrective training, corrective process.

МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫЙ КОНСИЛИУМ
ОФИЦИАЛЬНЫЕ МАТЕРИАЛЫ, РЕЦЕНЗИИ, ИНФОРМАЦИЯ

ДМИТРИЙ НИКОЛАЕВИЧ ИСАЕВ (НЕКРОЛОГ)

ПРАВИЛА ОФОРМЛЕНИЯ ПЕЧАТНЫХ РАБОТ